Park-city Bahnhof Ulm

Stedenbouwkundig plan stationsgebied Ulm
Samen met ingenieursbureau Voessing uit Stuttgart 

i.d.v. Kraaijvanger architecten

2011 

Prijsvraag/ gemeente Ulm/Deutsche Bahn

BVO ca. 200.000 m2 (woningen, kantoren, voorzieningen, parkeren)



Park City Bahnhof Ulm is een stedenbouwkundige visie op de ontwikkeling van het station en stationsgebied in Ulm. In de bestaande situatie vormt het stationsgebied een absolute scheiding tussen de historische stad en het zeer omvangrijke westelijke stadsdeel. Het stedenbouwkundig plan verenigt de grote schaal van het station met de kleine schaal van de stad Ulm en verbindt de twee gescheiden stadsdelen door routes op een vanzelfsprekende wijze over het spooremplacement te leggen.

Het plan verenigt twee werelden: de binnenwereld wordt gevormd door het station, die met een boardwalk boven het spoor het nieuwe stationsprogramma (kantoren, voorzieningen, parkeergarage, wonen, hotel en park) onderling en direct met het station verbindt. De buitenzijde pakt de fijnmazige korrel van de historische stad op.

De nieuwe stationsentree wordt gevormd door een lager gelegen plein dat de verbinding maakt tussen de spoortoegangen en de historische binnenstad door de winkelstraat geleidelijke te laten zakken tot op het stationsplein. Een monumentale kap met een verwijzing naar het beroemde Ulmer Design instituut creëert een overduidelijke herkenning van het station in Ulm en als plek op de lijn München-Stuttgart.

Aan de oostzijde wordt een nieuwe stadswijk gecreëerd op basis van half open stedelijke blokken waardoor een aangenaam groen beeld ontstaat in de straten. Twee stedelijke pleinen vormen de verbinding tussen het bestaande theater en de het station.


Share by: